JAK NA PRODEJ?

                                                                                        Pečlivá příprava je klíčem k úspěchu 

Za prvé: CENA?

Nejčastěji se lidé na prvním místě ptají, kolik za svou nemovitost mohou dostat peněz. To je samozřejmě podstatou i cílem prodeje. Přesnou odpověď hned na začátku ale nečekejte. Jaká bude cena prodávané nemovitosti, se často rozhoduje až před podpisem prvních smluv se zájemcem, tedy budoucím kupujícím. Cena nabídková a cena kupní se tak mohou podstatně lišit. Orientační rozmezí však může určit odhad tržní ceny.

Za druhé: PROVIZE?

Druhá nejčastější otázka. A i ta je zcela na místě. Kolik mě to bude stát a co za to dostanu? Pokud se rozhodnete prodávat si nemovitost sami, nemusíte se provizní částkou zabývat pochopitelně vůbec. Někoho může hřát pocit, kolik ušetří peněz, ale málokomu tato dobrá nálada vydrží. Pojďme si to raději spočítat hned: chodíte do zaměstnání nebo máte jinou svou práci, rodinu a volný čas, který jste zvyklí trávit, jak se Vám líbí. Prodej nemovitostí mezi Vaše koníčky velmi pravděpodobně nepatří, nemáte tedy ani potřebné know-how, ani profesionální vybavení a zázemí. Inspirace na internetu a mobilní telefon k pořízení pár fotek i tak někomu stačí. A vida, inzerovat lze na některých serverech dokonce i zadarmo. Cenotvorbou si hlavu lámat nechcete a nebudete, když přece víte, že prodejem potřebujete získat konkrétní částku a vlastně možná by bylo fajn i víc... A dál? Pravděpodobně nic. Denně volají desítky zájemců - no není to skvělé? Není. Jsou to realitní makléři, kteří Vás chtějí při prodeji zastupovat. A je jich tolik, že nakonec některému z nich řeknete ano, abyste měli už klid a pokoj. Takhle si ale nejlepší zboží a službu obyčejně nevybíráte. A proč Vám vlastně nevolali skuteční zájemci o koupi Vaší nemovitosti?

Zpátky k provizi: ano, něco to stojí, ale při volbě kvalitního odborníka ke zprostředkování prodeje nemovitosti získáte nejen čas věnovat se naplno své práci, rodině, koníčkům a přátelům, ale také veškeré profesionální know-how a dohled nad průběhem obchodu. Vaše nemovitost by měla v inzerci vyčnívat nad ostatními podobnými nabídkami a být výjimečná - protože taková ve skutečnosti je. Ve výši provize jsou také obvykle zahrnuté právní služby, veškerá tvorba smluvní dokumentace a advokátní úschova. Pokud Vám makléř bude nabízet své služby za částku, kterou považujete za nemístně vysokou, proberte s ním své představy a očekávání od vzájemné spolupráce a nahlédněte do tabulek doporučených sazeb České komory realitních kanceláří. Opět platí, že služba realitního zprostředkování má své opodstatnění a kvalitní realitní makléř Vám ve výsledku nemalou finanční částku ušetří.

Za třetí: PROHLÍDKY!

A je to tady. Konečně mají přijít první zájemci na prohlídku bytu nebo domu, který prodáváte (a možná v něm ještě bydlíte). Připravit se nějak? Nebo nic nepředstírat a ukázat nabízený prostor takový, jaký při běžném užívání je? Tato dilemata nemusíte v případě zastoupení odborníkem řešit. Svěřte se do jeho péče a důvěřujte jeho zkušenostem i vyjednávacím dovednostem, až se zájemci začnou na prohlídce zajímat o slevu. Makléř také přímo či nepřímo zjistí, jaké jsou finanční možnosti jednotlivých zájemců. Bylo by smutné, "plácnout si" s někým, kdo si Vaši nemovitost ve skutečnosti nemůže dovolit pořídit. V mnoha případech se zájemců s neujasněnými možnostmi financování ujímá hypoteční specialista už přímo na prohlídce. Je těžké odolat pokušení a nebýt u toho, ale věřte, že pro prodávajícího je po všech stránkách lepší, když se prohlídek vlastní nemovitosti se zájemci neúčastní vůbec.

Za čtvrté: MÁME HO!

Dnešek je prostě úžasný den. Jeden ze zájemců z posledních prohlídek se ozval, že má o koupi Vaší nemovitosti zájem. Chladíte sekt na večerní přípitek a počítáte, kdy budete mít peníze z prodeje na účtu. Znovu zazvoní mobil, dotyčný se chce zeptat ještě na pár maličkostí... Ať už půjde o akci kulový blesk či ne, zajímá ho půdička, sklep a vše, co v bytě zůstane (automatickou pračku nevyjímaje). Nejeden neomalený kupující si dokonce ještě i v tuto chvíli řekne o slevu. Máte tohle zapotřebí? Nemáte. Dejte si večer chlazené bublinky podle plánu - a já vše vykomunikuji za Vás tak, aby se Vaše automatická pračka mohla stěhovat s Vámi.

Za páté: SMLUVNÍ DOKUMENTACE

Zájemce, kterému odteď můžeme říkat kupující, už máme. Nepatrnou obavu, že si své rozhodnutí ještě rozmyslí, máme ovšem taky. Abychom se mohli všichni tři (prodávající, zájemce a zprostředkovatel) věnovat v klidu přípravám, procházením, připomínkování a úpravám kupní smlouvy, podepíšeme si mezi sebou trojstrannou Rezervační smlouvu. Ta je garancí, že všichni zúčastnění to myslí s obchodem vážně (a kdyby si to přece jen někdo rozmyslel, zaplatí ostatním předem domluvenou částku jako pokutu za nerealizovaný a pozdržený obchod, zpravidla ve výši rezervační platby, kterou zájemce skládá jako zálohu na kupní cenu nemovitosti).

Spolu s kupní smlouvou připraví advokátní kancelář smlouvu o advokátní úschově. V den D se všichni scházíme u advokáta k podpisu všech dokumentů. O víc se se mnou už starat nemusíte. Další krok je na kupujícím: zajistit, aby finance v potřebné výši doputovaly včas na úschovní účet, a dále na mně: zajistit a uhradit podání návrhu na vklad vlastnického práva na příslušný katastr nemovitostí. Co tedy děláte mezitím Vy? Počítáte dny, které ještě musí uplynout, než budou peníze z úschovy uvolněny na Váš účet, případně připravujete nemovitost k předání budoucímu majiteli.

Za šesté: JEŠTĚ TROCHU ADMINISTRATIVY...

Peníze z prodeje máte na svém bankovním účtu a společně jsme prodávanou nemovitost předali novému vlastníkovi. Pokud jste nabyli dojmu, že papírování bylo učiněno zadost, pak Vás musím zklamat. Vlastně nemusím: většinu nezbytných administrativních kroků spojených s převodem nemovitosti a případným stěhováním zvládnu vyřídit za Vás. A s těmi, u kterých musíte být osobně, Vás alespoň seznámím, aby se na nic důležitého nezapomnělo.

A je to. JEDNODUŠE - ZODPOVĚDNĚ - PROFESIONÁLNĚ.

To je má každodenní práce.